Jak zmienić koło w Toyocie Auris lub Toyocie Corolla – praktyczny poradnik
- HybridTaxi
- 22 godziny temu
- 2 minut(y) czytania
Złapałeś gumę w Toyocie Auris lub Corolli? Spokojnie – zmiana koła to czynność, którą możesz wykonać samodzielnie, nawet jeśli nie jesteś mechanikiem. W tym artykule przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces wymiany koła. Przyda się każdemu kierowcy, nie tylko tym jeżdżącym zawodowo.
Co będzie potrzebne?
Zanim przystąpisz do działania, upewnij się, że masz przy sobie:
Koło zapasowe lub zestaw naprawczy (w zależności od wersji auta),
Lekkie rękawiczki (opcjonalnie),
Lekką latarkę (jeśli jest ciemno),
Podnośnik (lewarek) – standardowo znajduje się w bagażniku,
Klucz do kół,
Kliny pod koła lub coś, co unieruchomi auto.
Krok po kroku: jak zmienić koło
1. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu
Zjedź na pobocze lub parking z twardym i płaskim podłożem.
Włącz światła awaryjne.
Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg (lub „P” w automacie).
Ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości (ok. 100 m poza miastem, 30 m w terenie zabudowanym).
2. Zabezpiecz pojazd
Umieść kliny lub kamienie pod przeciwległe koło (jeśli zmieniasz lewe przednie, zabezpiecz prawe tylne).
Wyjmij podnośnik, klucz do kół i koło zapasowe z bagażnika – w Toyocie Auris i Corolli są one zwykle schowane pod podłogą bagażnika.
3. Poluzuj śruby
Użyj klucza, aby delikatnie poluzować śruby, ale ich jeszcze nie odkręcaj.
Jeśli śruby są zbyt mocno dokręcone, użyj nogi do dociśnięcia klucza (z zachowaniem ostrożności).
4. Podnieś auto
Ustaw podnośnik we właściwym punkcie podwozia – zazwyczaj oznaczonym w pobliżu progu.
Unieś pojazd tak, aby koło swobodnie wisiało nad ziemią.
5. Odkręć i zdejmij koło
Całkowicie odkręć śruby i odłóż je w bezpieczne miejsce.
Zdejmij koło – jeśli się zaklinowało, lekko je kopnij od tyłu.
6. Załóż koło zapasowe
Umieść koło zapasowe na piaście.
Przykręć śruby ręką, dokręcając je na krzyż (na przemian).
7. Opuść auto i dokręć śruby
Opuść auto z powrotem na ziemię.
Dokręć śruby mocno kluczem, również na krzyż, aby koło było dobrze osadzone.
Co dalej?
Po zmianie koła zapasowego:
Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym – powinno mieć co najmniej 2,2–2,5 bara.
Udaj się jak najszybciej do wulkanizatora – koło zapasowe (szczególnie „dojazdówka”) nie jest przeznaczone do długiej jazdy.
W Toyocie Corolla i Auris komputer może nie od razu zresetować wskaźnik ciśnienia – sprawdź instrukcję, jak zresetować czujniki TPMS, jeśli się świecą.
Kilka porad na koniec
Przećwicz wymianę koła w warunkach domowych – lepiej wiedzieć, co robić zanim przydarzy się awaria.
Sprawdź co najmniej raz w roku, czy Twoje koło zapasowe nadaje się do użytku.
W nowszych wersjach Toyoty może być tylko zestaw naprawczy – sprawdź to wcześniej, aby uniknąć niespodzianki.
Podsumowanie:Zmiana koła w Toyocie Auris lub Corolli nie jest trudna, jeśli wiesz, co robisz. Warto być przygotowanym, mieć sprawne narzędzia i odrobinę cierpliwości. Ten prosty zestaw kroków może uratować Ci dzień i pozwolić bezpiecznie dotrzeć do celu.
Chcesz więcej praktycznych porad dla kierowców? Śledź nasz blog HybridTaxi.pl!
コメント